Bericht van Accu Service Holland
Accu Service Holland logo Accu Service Holland info@accuserviceholland.nl www.accuserviceholland.nl

Hoe sluit je startkabels aan:

Als je auto niet start omdat de accu leeg is, moet je of eerst de accu opladen met een acculader of je maakt gebruik van startkabels. Als je gebruik maakt van startkabels om je auto op te starten dan moet je later toch je accu nog opladen met een acculader. De meeste mensen denken dat ze een accu kunnen vol rijden nadat ze de auto met startkabels aan de gang gemaakt hebben maar dat gaat echt niet. Je krijgt er wel wat stroom in maar niet echt vol en dus ben je genoodzaakt de accu na te laden met een geschikte acculader.

Let op! Voorkom ten alle tijden dat rood en zwart elkaar of iets anders raken, anders ontstaat er kortsluiting. Let er ook op dat je startkabels voldoende dikte hebben, bij een kleine benzine auto is 16mm² voldoende en bij een diesel 25 mm² of dikker.

   Let op! Voorkom altijd dat rood en zwart elkaar raken, anders ontstaat er kortsluiting.   
Gebruik dus nooit te dunne startkabeltjes, deze hebben teveel weerstand en je hebt kans dat het voertuig dan nog niet wil starten. Hieronder lees je de volgorde van aansluiten.

9 stappenplan:

1. Zet je motor af, doe je radio uit en schakel alle andere elektronica uit in je pechauto.

2. Open de motorkap van de auto die niet start en van de hulp auto, weet je niet hoe dat werkt, kijk dan even in het instructieboekje.

3. Eerst gaan we de klem van de rode startkabel aansluiten (ROOD + PLUS KABEL) op de + van de accu van de hulpauto en daarna op de rode + van de pech auto. Zorg ervoor dat ze stevig vastzitten zodat ze niet los schieten.

4. Dan pakken we de zwarte startkabel (ZWART - MIN KABEL) en sluiten we die aan de - van de accu van de hulpauto en daarna op de - van de pechauto. Bij de pechauto mag u de zwarte - kabel ook op het motorblok zetten zolang het maar goed vastzit.

5. Start de hulpauto en laat de motor minimaal 5 minuten draaien zodat je eigen accu alvast een beetje kan laden.

6. Start nu de pechauto en laat deze 5 minuten draaien (laat de startkabels nog aan beide auto's vastzitten). Let op dat je niet te lang doorstart als de auto niet aanslaat, start kortstondig met pauzes ertussen anders belast je de startmotor te veel en worden de startkabels zeer warm wat weer slecht is voor deze onderdelen.

7. Zet van beide auto's eerst de aanjager, verlichting en de achterruitverwarming aan, dit is voor de bescherming van de elektronica tijdens het loskoppelen van de kabels.

8. Als de motor 5 minuten loopt, kun je de startkabels in omgekeerde volgorde afkoppelen. Dus eerst de zwarte kabel van de pechauto daarna de zwarte bij de hulpauto, dan pas de rode van de pech auto en als laatste van de hulp auto.

9. Als laatste bedank je natuurlijk je redder in nood en ga je 15 - 30 minuten rijden zodat je accu niet weer meteen leeg is. Wij raden aan om de accu toch nog op te laden met een geschikte acculader want rijden alleen is NIET voldoende. Een goede acculader mag best 12-24 uur laden zodat de accu weer goed vol is.

Simpel de accu en laadstroom meten: 

Door enkele simpele metingen kun je voor een groot deel erachter komen of je accu slechter is en of je dynamo nog goed oplaadt of iets dergelijks. METEN IS WETEN en alleen door meten kom je erachter wat er mis is. Wat je nodig hebt is een voltmeter of multimeter. Maak van elke meting een foto zodat wij altijd kunnen meekijken en een indruk van de situatie kunnen krijgen.

  • Zorg ervoor dat u een multimeter of een voltmeter heeft.
  • Zet de multimeter aan.
  • Draai de schakelaar van de meter op stand V met het getal 20.
  • Meet met de pennen van de meter op de accupolen van de accu.
  • Als de meter 12,5 tot 12.9 volt aangeeft, is de accu goed.
  • Start vervolgens de auto en wacht enkele minuten.
  • Meet weer opnieuw met de pennen.
  • Als het goed is, zal de laadspanning tussen de 14,2 en 14,8 volt liggen.


Als de laadspanning te laag is, wordt de accu niet of bijna niet bijgeladen. Is de laadspanning te hoog dan wordt de accu overladen. 

  
Zet de voltmeter op 20 V      Wanneer de motor uitstaat       Gemeten met draaiende motor      

Let op! Accuzuur is een bijtende stof, voorkom aanraking met huid, ogen en kleding.
Wij zijn niet aansprakelijk voor gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde en schade door accuzuur.


Om volledig op de hoogte te zijn raden we u aan de volgende bestanden door te lezen:


Wilt u hier meer informatie over?

Accu & werking



Met vriendelijke groet,

Accu Service Holland

Rondenwaard 7
5236 WD Empel (`s-Hertogenbosch)
073-6445734
info@accuserviceholland.nl
https://www.accuserviceholland.nl
Over Accu Service Holland - Algemene voorwaarden - Disclaimer - Verzenden - Retourneren
Copyright AccuServiceHolland